Jak każda gra FPS on-line tak i Counter Strike jest mocno nastawiony na umiejętność wykorzystania wszelkich dostępnych informacji. CS:GO ma bardzo dobrze rozbudowane algorytmy dźwięków, dzięki czemu łatwo ocenić, skąd dobiegał strzał czy gdzie słychać było kroki przeciwnika. Wszystko zależy tutaj oczywiście od wykorzystanego sprzętu (więcej o dźwięku i jego wykorzystaniu można znaleźć na stronie opisującej wykorzystanie słuchawek w CS:GO). Tutaj skupiamy się na samych ustawieniach dźwięku w grze.
Ustawienia Dźwięku
W Menu ustawień dźwięku dostępne są opcje dotyczące samego dźwięku jak i muzyki w CS:GO. Często odpowiednie ustawienie parametrów sprawia, że w kluczowym momencie usłyszymy kroki zamiast mowy współtowarzyszy, a odpowiednio ustawiona głośność 10 sekundowego ostrzeżenia podpowie, czy mamy jeszcze czas na rozbrojenie bomby.
Dźwięk
Głośność ogólna: 0% – 100%
Główny suwak głośności w grze. Steruje wartością wszystkich dźwięków (proporcjonalnie do wybranych ustawień).
Głośność muzyki w nakładce Steam: 0% – 100%
Głośność gry i muzyki w grze po otworzeniu nakładki Steam (Shift + Tab).
Głośność komentatora GOTV: 0% – 100%
Poziom głośności oficjalnych komentatorów na turniejach organizowanych przez Valve, udostępnianych w kliencie gry (np. Major).
Konfiguracja wyjścia audio: Słuchawki Stereo / Głośniki Stereo / Kwadrofoniczny Dźwięk Przestrzenny / Dźwięk przestrzenny 5.1
Wybór sprzętu, jaki mamy podłączony do wyjścia audio. Wybór właściwego pozwala na maksymalne wykorzystanie posiadanego sprzętu.
Urządzenie Audio: “Nazwa Twojej Karty Dźwiękowej”
Opcja pozwalająca na wybór z której karty (jeśli masz więcej niż jedną) ma wychodzić dźwięk z gry na słuchawki czy głośniki.
Zaawansowane przetwarzanie dźwięku 3D: Tak / Nie
Opcja dodana w aktualizacji w grudniu 2016 roku – włączenie lub wyłączenie zaawansowanego przetwarzania dźwięku 3D.
Włącz głos w tej grze: Naciśnij aby mówić / Wyłącz
Włączenie lub wyłączenie opcji komunikacji głosowej z innymi graczami.
Głośność VOIP: 0% – 100%
Regulacja głośności komunikacji z współtowarzyszami (regulacja głośności rozmów innych graczy).
Pozycyjny czat głosowy: Tak / Nie
Włączenie lub wyłączenie komunikacji głosowej 3D – jeśli towarzysz jest po prawej stronie, będzie słychać jego głos tak, jakby stał po naszej prawej stronie (bardziej w prawej słuchawce).
Odtwarzaj dźwięki, gdy gra jest w tle: Tak / Nie
Włączenie lub wyłączenie dźwięków z gry po przejściu na inne okno (Alt + Tab) lub do pulpitu.
Muzyka
Głośność Menu Głównego: 0% – 100%
Regulacja głośności muzyki i efektów w Menu Głównym.
Głośność startu rundy: 0% – 100%
Regulacja głośności muzyki odtwarzanej przy starcie rundy.
Głośność końca rundy: 0% – 100%
Regulacja głośności muzyki odtwarzanej po zakończeniu rundy.
Głośność bomby / zakładnika: 0% – 100%
Regulacja głośności efektów związanych z bombą – podkładanie / rozbrajanie / wybuch.
Głośność 10-sek. ostrzeżenia: 0% – 100%
Regulacja głośności muzyki odtwarzanej w momencie, gdy zostaje 10 sekund do zakończenia rundy lub do wybuchu bomby.
Głośność kamery pośmiertnej: 0% – 100%
Regulacja głośności powtórki odtwarzanej po śmierci (jeśli aktywne).
Głośność muzyki MVP: 0% – 100%
Regulacja głośności muzyki MVP odtwarzanej, gdy posiadacz pakietu muzycznego zdobędzie gwiazdkę MVP w danej rundzie.
Wycisz muzykę MVP, gdy gracze w obu drużynach są przy życiu: Tak / Nie
Włączenie lub wyłączenie odtwarzanie muzyki MVP, gdy nie wszyscy gracze z przeciwnej drużyny zginą. Muzyka MVP potrafi w takim momencie zagłuszyć kroki przeciwnika doprowadzając do nieoczekiwanej śmierci.
Głośność muzyki Strefy Zagrożenia: 0% – 100%
Regulacja głośności muzyki odtwarzanej podczas gry w trybie Strefa Zagrożenia.
Najistotniejsze ustawienia dźwięku to: Zaawansowane przetwarzanie dźwięku 3D, Głośność VOIP, Głośność bomby / zakładnika oraz Głośność 10-sek. ostrzeżenia. Dzięki temu rozmowy współtowarzyszy nie zagłuszą kroków przeciwników, nie przegapimy momentu, w którym przeciwnik podkłada lub rozbraja bombę oraz nie umknie nam informacja o kończącej się rundzie. Zależnie od wykorzystywanego sprzętu należy pobawić się ustawieniami tak, aby osiągnąć efekt słyszenia podkładania bomby przez przeciwnika w trakcie, gdy współtowarzysz mówi coś do nas na czacie głosowym (aby oba dźwięki wzajemnie się nie zagłuszały).
Mapa z Warsztatu – Sound Training
Polecamy mapę z warsztatu Steam stworzoną przez użytkownika “Sam”, nazwaną wymownie “Sound Training” – https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1880365804. Mapa pozwala na sprawdzenie ustawień dźwięku oraz sprawdzenie, czy jesteśmy w stanie oszacować z której strony dobiegają odgłosy wystrzałów z broni czy odbijanie się granatów. Opcja celowania “na ślepo” (czarny ekran i do dyspozycji tylko dźwięk jako wskazówka) jest bardzo wymagający, ale potrafi pomóc w rozwijaniu umiejętności.
Bonus!
Bind na zwiększenie głośności kroków / zmniejszenie głośności VOIP przy trzymaniu Shift lub Ctrl
W sytuacji clutchowej ważne jest to, aby dobrze słyszeć przeciwników i by współtowarzysze nie zakłócili dobiegających odgłosów swoją rozmową. W sytuacji 1 vs X najczęściej chodzimy “na Shifcie” lub “na Controlu”, aby wrogowie nas nie usłyszeli. Można to wykorzystać i skonfigurować bind pod Shiftem i Controlem w taki sposób, aby po wciśnięciu nie tylko spowalniał i wyciszał ruch, ale także przyciszał VOIP a zwiększał głośność samej gry. Bind wygląda następująco:
alias +shh “incrementvar volume 0 1 0.1;+speed”
alias -shh “incrementvar volume 0 1 -0.1;-speed”
bind “shift” “+shh”alias +shhd “incrementvar volume 0 1 0.1;+duck”
alias -shhd “incrementvar volume 0 1 -0.1;-duck”
bind “CTRL” “+shhd”
Najnowsze komentarze